loodskotter - tekening

klassieke loodskotter

de loodskotter bij de mastfeesten in mei 2006

bij de mastfeesten in mei 2006

de loodskotter op de werf (foto Frank Leentjes)

de loodskotter op de werf

de scheepsbouwers in actie (foto Frank Leentjes)

de scheepsbouwers in actie

loodskotter - structuur van de romp (foto Frank Leentjes)

structuur van de romp

het herbouwen van een 19de-eeuwse loodskotter

Kotters werden van de 17e tot de 19e eeuw bij ons gebouwd, maar ook in de buurlanden. Die houten zeilvaartuigen zijn niet alleen gebouwd en ingezet als loodsboten, maar ook als vissersschepen. Zelfs bij de marine waren kotters goed bekend. Een kotter was een wendbare en vlotte zeiler met een zeiloppervlak van 140m²

De vzw De Scute wou met haar keuze voor het herbouwen van een loodskotter ook de vele Vlaamse vissers huldigen die door de eeuwen heen, als loodsen, vreemde koopvaardijschepen en ook wel eens militaire vloten veilig tussen de Vlaamse banken voor onze kust hebben geleid.

Gestart in het jaar 2000 is het project helaas in 2015 bij gebrek aan fondsen en vrijwillige scheepsbouwers definitief stopgezet. Het plan was ambitieus, gebouwd in eik zou de loodskotter volgende afmetingen hebben: ruim 16m lang, 4.6m breed met een diepgang van 2.8m. Bedoeling was comfortabel plaats aan 10 bemanningsleden te bieden.

De scheepsbouwers van de vzw De Scute konden verscheidene plannen van historische kotters raadplegen, meestal buitenlandse. Ze kregen dus heel wat minder opzoekwerk dan bij het bouwen van de Blankenbergse schuit, waar ze van oude schaalmodellen moesten vertrekken.

Enkel de romp werd gedeeltelijk gerealiseerd. De hele structuur van de kotter wordt gedragen door in de juiste vorm gekapte middenbalken. Die lopen van de achtersteven tot de voorsteven, over de kiel. Daarop zijn de 38 stevige eiken spanten aangebracht die de uiteindelijke vorm van de romp bepalen. Bovenaan zijn de dekbalken en het dek aangebracht. Dat dek is in oregonplanken gelegd.

De romp krijgt een nieuwe bestemming en zal voortaan dienen als ontmoetings- en vergaderlokaal voor de vzw.

zie ook

de geschiedenis van het loodswezen

 lees verder